Vroomshoop Winkelhart van Twenterand

Vroomshoop heeft haar ontstaan te danken aan de kanalen die eertijds zijn gegraven. Dit gebeurde zo rond 1850 toen het Overijssels kanaal handmatig werd uitgegraven van Almelo naar Zwolle. Dit werd het Zwolse kanaal.In totaal kwamen er zes sluizen, waarvan Sluis V in Vroomshoop werd gebouwd. In 1855 was het kanaal gereed en een jaar later was ook het kanaal van Vroomshoop naar Coevorden bevaarbaar.( Almelo-De Haandrik.)

Op deze plaats en rondom het Separatiepunt (daar waar de kanalen zich opsplitsen richting Coevorden en Almelo), is in 1859 Vroomshoop ontstaan. Voor Vroomshoop, als toenmalig veendorp waren de kanalen van levensbelang voor het afvoeren van turf. De populatie, van vooral veenarbeiders, nam dan ook sterk toe. Toen er rond 1880 een einde kwam aan de ontginning van het veen kwam de landbouw in opmars. De kanalen werden toen volop benut voor het vervoer van landbouwproducten. Nu is het Zwolse kanaal niet meer bevaarbaar. Het Kanaal Almelo-De Haandrik is uitgediept en geschikt gemaakt voor schepen tot 700 ton. Ook de pleziervaart is in opmars en vindt een idyllische ankerplaats in het Separatiepunt bij de Grote Puntbrug. Op initiatief van de zeer actieve stichting “Levend Vroomshoop” werd het cultuur-historisch monument Sluis V geplaatst aan het Zwolsekanaal in Vroomshoop. Dit monument herinnert aan de oorsprong van het kanaaldorp, nu ruim 155 jaar geleden. Sluis V is hierdoor met behulp van oude sluisdeuren uit Utrecht met daartussen een met stenen vorm gegeven boot aan de vergetelheid ontrukt.

X

Door het gebruik van onze website ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons Cookiebeleid. Cookiebeleid